Haraldsted sø fik et eftersyn

26. april 2013 Slået fra Af Jan Christensen

IMG_0258-2
Ringsted Kajakklubs medlemmer var torsdag trukket i arbejdstøjet til Operation ren sø, der blev sat i værk to steder ved Haraldsted sø.

Formålet med tiltaget var dels at give søen et forårseftersyn til gavn for søens brugere og dels at markere sæsonstarten for kajakklubben.

Tolv børn og voksne fra klubben deltog i affaldsindsamlingen, hvor der blev samlet affald både til lands og til vands.

Første stop var badestranden ved Tivolisøen, og udbyttet var fem store affaldssække, der blev fyldt med alt fra plastic og papir til dåser og flasker, der lå spredt i terrænet ved stranden.

Kajakroerne kunne samtidig konstatere, at redningsposten på badestranden for nylig var blevet splittet ad og lå spredt ud over stranden. Udstyret blev derfor samlet igen, så redningsposten nu kan få et check af kommunen inden badesæsonen på Blå Flag-stranden starter igen.

Næste stop for Operation ren sø var dæmningen ved Haraldsted sø. Her blev det til yderligere to sække affald indsamlet ved p-pladsen for enden af Ejlstrupvej og langs dæmningen, der deler Haraldsted sø og Tivolisøen.

– Operation ren sø er med til at øge naturoplevelsen for alle, der bruger søen til lands og til vands, så derfor har vi taget dette nye initiativ, fortæller Ringsted Kajakklubs formand Jan Christensen.

Sammen med klubmedlemmerne glæder han sig over nu at kunne komme på vandet, da vandtemperaturen efterhånden har bevæget sig i den rigtige retning op over køleskabsniveau.

Dansk Kano og Kajak Forbund har netop stillet seks kajakker til rådighed for Ringsted Kajakklub, og kajakklubben råder yderligere over ti kajakker. Klubben blev stiftet sidste sommer, og er allerede kommet rigtig godt fra start.

Vinteren igennem har klubbens medlemmer trænet flittigt i klubbens nye træningscenter på Valdemarskolen, der er etableret med hjælp fra Ringsted Kommune.

Ringsted Kajakklub har i Portbygningen på Valdemarskolen også startet projekt IdrætsPorten op, og samarbejder her bl.a. med byens skoler om nye idrætsaktiviteter.

Derudover har der allerede været afholdt de første teorikurser for nye voksne begyndere.

IMG_5869-2